Ewaluacja projektów unijnych
Doradztwo unijneProjekty edukacyjne i społeczne realizowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nadal są w części działań poddawane ewaluacji. Dotyczy to zazwyczaj wieloletnich projektów, gdzie aby zwiększyć efektywność wydatkowania środków unijnych weryfikuje się w trakcie oraz na zakończenie projektu skuteczność oddziaływania projektu.
W tym celu wykorzystywane są różnorodne metodologie, w tym metodologia D.L. Kirkparticka, mierząca zarówno zadowolenie uczestników i uczestniczek z otrzymanego wsparcia, wzrost wiedzy i umiejętności, pozytywne zmiany w zachowaniu po zakończonym wsparciu oraz osiągnięcie założonych w projekcie rezultatów.
Ocena efektywności projektów edukacyjnych i społecznych prowadzona zgodnie z metodologią D.L. Kirkparticka wpisuje się w filozofię projektów unijnych. Model zakłada, że planowanie działań powinno się zacząć od określenia oczekiwanych rezultatów. Jeśli wiemy dokąd zmierzamy łatwiej dobrać formy wsparcia, zdefiniować jakie zmiany są potrzebne, jakie kompetencje lub kwalifikacje mają zostać podniesione lub nabyte. Bieżąca ocena satysfakcji potwierdza (lub nie) wysoką jakość świadczonego wsparcia.
Badanie jest prowadzone etapami. Doradcy i badacze wykorzystując różnorodne narzędzia i metody badawcze, dostosowane do specyfiki projektu i grup docelowych, weryfikują zbliżanie się do zakładanych celów. Raporty cząstkowe zawierają cząstkowe podsumowania osiąganych efektów oraz rekomendacje zwiększające szanse na osiągnięcie założeń projektu. Raport końcowy podsumowuje realizację projektu, osiągnięcie przewidzianych w projekcie produktów i rezultatów oraz skuteczność oddziaływania projektu.
Efekt – zwiększenie szans na osiągnięcie zakładanych w projekcie wskaźników rezultatu, potwierdzenie skuteczności i efektywności realizowanego projektu.